Inkoop en Voorraad Inkoop en Voorraad
Copyright© 2019
Compano BV

Procedure Barcodes maken


 Procedure Barcode-etiketten printen met Avery Design Kit.

Inleiding:

1. Installeren van het juiste lettertype voor de barcode.
2. Layout aanmaken in Avery Design.
3. Excel-export maken vanuit Artselect.
4. Excel .XML omzetten naar .XLS.
5. Koppeling maken tussen Avery Design en het Exceldocument.
6. Het etiket inrichten.
7. Afdrukken van de etiketten.


1. Installeren van het juiste lettertype voor de barcode.

Download en installeer één van de onderstaande fonts voor barcodes.

Pak het zipbestand uit in de volgend map: C:\Windows\Fonts. Het barcode-font zal geïnstalleerd worden en kan daarna direct gebruikt worden in bijvoorbeeld Word/ Excel of Avery Design Pro.

Om het lettertype te gebruiken, selecteer je een stuk tekst en kies hiervoor het lettertype: 
IDAutomationHC39M-FREE of IDAutomationHC39M.
De tekst zal nu getoond worden in een barcode-formaat!

2. Layout aanmaken in Avery Design.

Download en installeer Avery Design Pro. Na de installatie openen we het programma en kiezen uit het menu ‘Nieuw’.

Kies een gewenst formaat voor de etiketten.
In het voorbeeld maken we gebruik van Itemnummer 4743.
Opgeven of de pagina staand of liggend afgedrukt moet worden en klik vervolgens op ‘Ok’.




3. Excel export maken uit het Artselect.

Als voorbeeld gaan we een Excel-export maken uit Artselect.
Dit Exceldocument zullen we gebruiken om de etiketten te vullen.

Om te beginnen zullen we eerst een Excel export  layout moeten aanmaken waarin we de juiste velden selecteren.

Ga naar het overzicht Zoek artikel. Klik op de tab Import/Export.
Selecteer het pijltje naast Excel export en klik op Excel export layouts beheren.




Klik vervolgens op ‘Toevoegen’ om een nieuwe layout aan te maken:




Geef aan wie gebruik mogen maken van de layout, en geef de layout een passende naam.




Ga nu naar de tab Velden. Hier kunt u velden toevoegen en verwijderen.
(Zorg er voor dat er in de Kopteksten geen tekens of spaties voorkomen. Dit is belangrijk voor later processen.)

Kies nu de velden die u wilt gaan gebruiken.
Als voorbeeld heb ik de volgende velden geselecteerd: (U mag hier dus gerust van afwijken!)




Om de layout te bewaren klikt u op Opslaan.

We kunnen nu terug keren naar de artikelen, hiervoor klikken we op de knop Artikelen.




Vervolgens gaan we eerst een filter zetten. Klik op de knop Filter.
In het voorbeeld heb ik een filter gezet op de Leverancier ACS. Klik op Toepassen om het filter te activeren.
(U kunt in deze stap een selectie/filter maken van de artikelen/leverancier(s) die u wilt exporteren.)




Nu kunnen we onze export gaan aanmaken. Ga hiervoor weer naar de Import/Export tab.
Klik op het pijltje naast de Excel export knop en selecteer daar de door jouw gedefinieerde layout.




Er wordt gevraagd het bestand op te slaan. Kies een locatie en sla het bestand op.


4. Excel *.XML omzetten naar *.XLS.

Uw Excel bestand is nu opgeslagen als ‘*.xml’.
Om het Excel bestand te kunnen gaan gebruiken heeft u een ‘*.xls’ bestand nodig.

Om van de *.xml een *.xls te maken opent u het *.xml bestand in Excel.
Ga vervolgens naar het menu en klik op Opslaan als.

Geef bij opslaan als veld ‘Excel 97-2003-werkmap’ aan. (het bestand word dan als een *.xls opgeslagen)




5. Koppeling maken tussen Avery Design en het Excel document.

Natuurlijk gaan we niet elk etiket met de hand invullen. We zullen gebruik maken van het Excel document dat we zojuist geëxporteerd hebben. We gaan dus nu een verbinding opzetten tussen Avery Design en het Excel werkblad.

Kies uit het menu:
Database – Openen en klik vervolgens op:
Een externe database openen via ODBC.




Klik hierna op ‘Nieuw’.
Kies ‘Microsoft Excel Driver (*.xls)’ en klik op ‘Volgende’.
Geef vervolgens een naam op voor de verbinding en klik ‘Volgende’ en daarna op ‘Voltooien’.




Controleer of Excel 97-2000 geselecteerd is en klik vervolgens op ‘Werkmap selecteren…’.




Nu gaan we het Excel document er bij zoeken. Browse naar de locatie waar de Excel is opgeslagen en kies deze vervolgens als Werkmap en klik op ‘Ok’ Nogmaals 2x ‘Ok’.


  • Kopregel problemen!
    De eerste regel in het Exceldocument is de kopregel. Deze mag geen vreemde tekens bevatten, zelfs geen spatie! U krijgt een foutmelding indien de kopregel niet correct is.


6. Het etiket inrichten.

We zijn nu klaar om het etiket in te richten met de beschikbare kolommen uit ons Excel werkblad.
Als eerste gaan we de velden toevoegen die straks als barcode getoond zullen worden.

Kies uit het menu:
Database – Veld invoegen.

Uit het venster dat verschijnt, kiezen we de gewenste kolom uit het Exceldocument en klikken op ‘invoegen’.
In het voorbeeld hebben we de kolom Lev gekozen, vervolgens handmatig ‘–‘ er achter gezet.
Direct daarachter hebben we de kolom Artikelnummer toegevoegd.




Nu gaan we ervoor zorgen dat de kolom Lev en Artikelnummer getoond worden als echte barcodes.
Als eerste gaan we als begin en eind karakter een * opgeven. Dit is nodig voor dit lettertype!
Zet voor Lev een * en na Artikelnummer een *.
Dus: *Lev-Artikelnummer* is het resultaat.




Selecteer nu de gehele tekst (*Lev-Artikelnummer*) en kies het lettertypeIDAutomationHC39M.
We zien nu een echte barcode.
Vervolgens gaan we nog een paar velden toevoegen aan het etiket.
Kies uit het menu: Database – Veld invoegen.

In het voorbeeld voegen we nog een paar velden toe en centeren de velden netjes.


  • De layout kan natuurlijk geheel naar eigen wens ingedeeld worden.
    Bijvoorbeeld teksten netjes uitlijnen, grote van lettertype, etc. etc.

7. Afdrukken van de etiketten.

Om de etiketten af te drukken gaan we naar ‘Bestand’ – ‘Afdrukken’.
We kunnen hier nog opgeven welke etiketten wel en niet afgedrukt worden (Standaard wordt alles afgedrukt!).

Middels de knop ‘Afdrukvoorbeeld’  kunnen we een voorbeeld krijgen van het uiteindelijke resultaat.

Als dit het gewenste resultaat is, gaan we de etiketten daadwerkelijk afdrukken door op de knop ‘Afdrukken’ te klikken.

kantoor: 088 266 7 266
service afdeling: 088 266 7 202
email: info@compano.com

Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
Inlognaam:
Wachtwoord:


Home Helpdesk Modulewijzer SiteMap