De projectadministratie
Overzichten
Aandachtspunten
Functies en procedures
Inrichting
Andere Modules
Copyright© 2019
Compano BV
|
Uitgifte materialen op werkbon Uitgifte materiaal op een werkbon Een uitgegeven materiaal is herkenbaar doordat de "Aantal" kolom van de materiaalregel op de werkbon is ingevuld. Dit in tegenstelling tot een "Begroot" artikel, waarbij deze dus wel begroot is, maar nog niet uitgegeven (aantal nog op 0).
Het moment van het registreren van uitgifte is een redelijke complexe zaak. Voor de meest simpele inrichting, zonder verder te kijken naar finianciele registraties, boekingen, projectadministraties en kostenregistraties is de registratie simpel: Voeg via +Artikel een artikel toe en klaar.
Maar indien men WEL wenst te werken met projectadministraties, kostenregistratie, besteltrajecten naar externe inkooporders en interne magazijnlijsten wordt het een wat complexer verhaal. Dan is een uitgebreider proces met meer stappen van toepassing. Doel daarvan is natuurlijk dat er dan ook een bestel-proces ondersteund wordt, en dat er volledig sluitende kostenregistratie plaats vindt zodat de stand van zaken van een werkbon (of de bovenliggende order / project) tijdens en na afsluiten van de werkbon inzichtelijk wordt.
Een verschil is ook nog of de werkbonregels als bron een offerte/calculatie hebben, of dat dit niet het geval is. Indien de regels afkomstig zijn uit offerte/calculatie zullen de aantallen in de "begroot" kolom staan. Sinds juli 2012 is het ook mogelijk om via +Artikel of +Recept ingevoegde werkbonregels de aantallen in de begroot kolom te zetten, maar dit is NIET de default.
In de beschrijving van de hierna volgende procedure gaan we uit van de meest uitgebreide oplossing, inclusief het gebruik van Materiaalbehoeftelijsten en met kostenregistratie op moment van bestellen.
Voorbeeld:
- Werkbon met begrote aantallen
- Werkelijk benodigde artikelen deels extern besteld
- Ander deel afkomstig uit magazijn
Werkbon: WB0001 | | Inkooporder: IN0001 | Begroot | Aantal | Omschrijving | ... | 10 | 4 | Artikel 123 | ... | 1 | 1 | Artikel 456 | ... | 3 | 3 | Magazijn Artikel 789 | | Status: GEREED |
| Aantal | Omschrijving | Ontvangen | 4 | Artikel 123 | 4 | 1 | Artikel 456 | 1 |
| | | | Magazijnlijst: ML0002 | | | Besteld | Omschrijving | Uitgegeven | 3 | Magazijn Artikel 789 | 3 | Status: Afgesloten | | |
Werkbonregels bestellen In de (nog te realiseren) volgende documenten zullen worden besproken:- Extern bestellen van materialen en ontvangst
- Intern bestellen (magazijn) van artikelen, en uitgifte hiervan
- Retour leverancier
- Retour magazijn
Indien er gebruik gemaakt wordt van een magazijn, moet er ook voor een magazijn besteld worden: - Besteladvies: generen voorraadbehoeftelijst
- Bestellen voor magazijn via voorraadbehoeftelijst
- Submagaziin vullen uit hoofdmagazijn
- Deze procedures zijn hier beschreven!
| Niet voor alle gebruikers zal de werkwijze exact gelijk zijn zoals hier beschreven. Het wel of niet gebruik maken van materiaalbeheoefte lijsten bij externe bestellingen, of verkorte acties zoals +Voorraadartikel zijn voorbeelden hiervan. Ook het moment waarop de kostenregistratie van bestellingen wordt vastgelegd kan per bedrijf een andere keuze gemaakt worden (bij bestellen, bij ontvangst, bij factureren). |
|
|
Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
|