Financieel Module Financieel

Overzichten

Aandachtspunten

Functies en procedures

Inrichting

Rapportage

Analyse

Andere Modules

Copyright© 2019
Compano BV

Onderhanden Werk, de directe methode


Onderhanden Werk: de directe methode 
Deze methode is geschikt voor bedrijven die doorlopend hun onderhanden werkpositie inzichtelijk willen hebben op de balans en resultaatrekening.

  1. Wetgeving onderhanden werk
  2. Mijn bedrijfsinstellingen
  3. Inrichting voor het boeken van onderhanden werk
  4. Werkwijze onderhanden werk boeken

 

1.Wetgeving onderhanden werk 
 
Bij het bepalen van de winst uit onderneming geldt sinds 1 januari 2007 bij de waardering van onderhanden werk en onderhanden opdrachten het volgende:
  • Het zogenoemde constante deel van de algemene kosten moet voortaan ook worden geactiveerd.
  • De winst moet voortschrijdend worden genomen. U mag dus niet meer wachten met winstneming tot het werk of de opdracht is afgerond.

Voorbeeld
Als een opdracht voor de helft klaar is, dan moet u de helft van de overeengekomen prijs op dat moment activeren. Dit activeren leidt vervolgens tot winstneming.
U moet deze nieuwe waarderingsregel voor het eerst toepassen aan het einde van het eerste boekjaar dat op of na 1 januari 2007 begint.

2.Mijn bedrijfsinstellingen
 
Ga naar Mijn gegevens -> Bedrijfsinstellingen, onder het tabje Financiële administratie staat de optie OHW Methode.
Kies De Directe Methode.

Hierdoor worden de juiste rubriektypes en de juiste grootboekrekeningsoorten geactiveerd.
De rubrieken en Grootboekrekeningen moeten nog wel aangemaakt worden, zie punt 3.
 
3.Inrichting voor het boeken van onderhanden werk
 
Stappenplan:
  1. Inrichting Rubrieken en Subrubrieken
  2. Inrichting Grootboekrekeningen
  3. Inrichting Dagboeken

 

 1.Inrichting Rubrieken en Subrubrieken
 Op de Balans moeten een rubriek en twee subrubrieken voor het onderhanden werk gemaakt worden:
Dit moet een Balans Activa Rubriek zijn.
Voorbeeld:
Code  Naam Type Administratie Verdichten
 A2 Onderhanden werk    Balans Activa Hoofdadministratie Nee
       280 OHW kosten Balans Activa Hoofdadministratie Nee
       290 OHW opbrengsten Balans Activa Hoofdadministratie Nee

Op de Balans moet een rubriek Voorzieningen aanwezig zijn. Hieronder wordt een subrubriek voor de loondekking aangemaakt.
Dit moet een Balans Passiva Rubriek zijn.
Voorbeeld:
Code  Naam Type Administratie Verdichten
 P1 Voorzieningen   Balans Passiva Hoofdadministratie Nee
       180 Voorzieningen Balans Passiva Hoofdadministratie Nee
       190 Loondekking Balans Passiva Hoofdadministratie Nee

Op de Resultaatrekening moet een subrubriek voor de kosten van het onderhanden werk toegevoegd worden:
Dit moet een Resultaat Kosten Rubriek zijn:
Voorbeeld:
Code  Naam Type Administratie Verdichten
 R4 Kosten    Resultaat kosten Hoofdadministratie Nee
       600 Projectkosten Resultaat kosten Hoofdadministratie Nee

Kijk voor een volledig schema in de Help Omgeving
 2. Inrichting Grootboekrekeningen
 Na het kiezen van de directe methode (in Bedrijfsinstellingen) komt een aantal nieuwe grootboekrekeningsoorten beschikbaar.
Op basis van deze types kunnen nu de grootboekrekeningen aangemaakt worden.
Voorbeeld:
 Code GrootboekrekeningGrootboekrekeningsoort  In Gebruik Balans
 soort
 Valt
onder
 Subrubriek
 2810 OHW kosten Algemeen BA Onderhanden werk kosten (balans)  Activa 280 OHW Kosten
  geen kostensoort invullen     
 2811 OHW kosten Materiaal BA Onderhanden werk kosten (balans)  Activa 280 OHW Kosten
  kostensoort MAT     
 2812 OHW kosten uren BA Onderhanden werk kosten (balans)  Activa 280 OHW Kosten
  kostensoort ARB     
 2910 OHW omzet BTW hoog BA Onderhanden werk omzet hoog(balans)  Activa 290 OHW Opbrengsten
  BTW TARIEF Hoog     
 2911 OHW omzet BTW laag BA Onderhanden werk omzet laag (balans)  Activa 290 OHW Opbrengsten
  BTW TARIEF Laag     
 2912 OHW omzet BTW nul BA Onderhanden werk omzet 0% (balans)  Activa 290 OHW Opbrengsten
  BTW TARIEF nul     
 2820 OHW tussentijds kostprijs  BA OHW tussentijds kostprijs   Activa 280 OHW Kosten
 2830 OHW tussentijds resultaat BA OHW tussentijds resultaat  Activa 280 OHW Kosten
 2920 OHW tussentijds omzet BA OHW tussentijds omzet  Activa 290 OHW Opbrengsten
 5110 Dekking Loonkosten BP Dekking Loonkosten  Passiva 510 Dekking Loonkosten
 6010 Projectkosten RR Projectkosten  Kosten 600 Projectkosten

 3. Inrichting Dagboeken
  
 Dagboek Uren
 Voor het boeken van de uren moet een dagboek Uren boeken aangemaakt worden.
 Ga naar menu Financieel -> Dagboeken en kies de gewenste Administratie.
 Ga naar Dagboeken - tab Bewerken - Toevoegen Dagboek
 Vul de gegevens in:
 
 Administratie: Hoofdadminstratie
 Soort dagboek: Uren
 Omschrijving Dagboek Uren
 Grootboekrekening 2812 OHW kosten Uren
 Nummersjabloon: UJJ0001

 
 Dagboek OHW vrijval
 Voor het boeken van de vrijval in het onderhanden werk moet er een dagboek OHW vrijval  aangemaakt worden.
 
 Administratie: Hoofdadminstratie
 Soort dagboek: Memoriaal
 Memoriaal soort: Onderhanden werk Omzet en Kosten
 Omschrijving Dagboek OHW omzet en kosten
 Nummersjabloon: OHWYY00001

4.Werkwijze onderhanden werk boeken
 

Stappenplan:
Dit stappenplan kan maandelijks uitgevoerd worden, zodat elke maand een helder beeld ontstaat van het onderhanden werk.

  1. Kosten boeken
    1. Materiaal en andere kosten
      De inkoopfacturen moeten eerst geboekt worden, voordat het OHW geboekt kan worden.
    2. Uren medewerkers
      Eerst worden de uren verwerkt (definitief gemaakt)
      Daarna worden de uren geboekt; dit gebeurt in een speciaal OHW dagboek uren.
      Alle nog niet geboekte uren van dat boekjaar worden in één keer geboekt.
      De uren van een medewerker moeten eerst geboekt worden, voordat het OHW geboekt kan worden.
  2. Opbrengsten boeken
    • Geboekte facturen van een project
      De facturen moeten eerst geboekt worden, voordat het OHW geboekt kan worden.
    • Kosten en opbrengsten worden op de OHW balansrekeningen geboekt. De BTW wordt op de normale BTW-rekeningen geboekt, de OHW opbrengsten rekeningen doen mee voor de opgave BTW naar de belastingdienst.
  3. Percentage gereed bepalen
    • per project - order - werkbon
  4. OHW boeken
    • Op basis van kostenerkenning of op basis van de omzeterkenning wordt het percentage gereed geboekt op de balansrekeningen.
  5. Vrijval boeken naar de resultaatrekening
    • Tot slot wordt de vrijval geboekt naar de resultaatrekening.
    •  We nemen het resultaat (winst en verlies op een project) voortschrijdend, zoals de belastingdienst dat heeft geëist.
    • De OHW rekeningen worden gecompenseerd door een tegenboeking op de tussentijdse projectrekeningen. (De OHW rekeningen blijven oplopen, de tussentijdse rekeningen ook, tot de hele order vrijvalt).
    • Als de order afgesloten wordt en helemaal vrijvalt, worden de tussentijdse projectrekeningen leeg geboekt (Tegenboekingen op de tussentijdse rekeningen) en worden de projectkosten en opbrengsten op de rekening projectkosten en de rekening projectopbrengsten btw hoog etc. geboekt). De OHW balansrekeningen blijven oplopen en kunnen dus ook altijd voor gedetailleerde kosten en opbrengsten per kostensoort bekeken worden als de projecten afgesloten zijn.

Kijk voor een volledig schema in de Help Omgeving  

  
  
kantoor: 088 266 7 266
service afdeling: 088 266 7 202
email: info@compano.com

Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
Inlognaam:
Wachtwoord:


Home Helpdesk Modulewijzer SiteMap