Financieel Module Financieel

Overzichten

Aandachtspunten

Functies en procedures

Inrichting

Rapportage

Analyse

Andere Modules

Copyright© 2019
Compano BV

De BTW-aangifte

De periode van de  BTW-aangifte kan aangegeven worden in Bedrijfsinstellingen. Bijvoorbeeld per maand, per kwartaal of per jaar.

Bij elke periode berekening, zal het systeem de correcties van een voorgaande periode in hetzelfde jaar meenemen, zodat aan het einde van een periode de BTW-aangifte over het jaar weer klopt. Het systeem berekent dus de BTW altijd vanaf het begin van het jaar, minus de al aangemaakte BTW-aangiftes.
Indien u ook een ICP-aangifte moet doen en deze overeen moeten stemmen, kan er een herberekening van de BTW-aangifte gedaan worden door alle bestaande aangiftes van dit jaar te verwijderen en daarna weer opnieuw aan te maken. De Aangiftes zullen in dat geval opnieuw moeten worden aangeleverd aan de Belastingdienst.



Voorwaarden gebruik Dagboek BTW-Aangifte:
1. Belastingdienst toevoegen aan Crediteuren
2. Bedrijfsinstellingen met betrekking tot de BTW-aangifte invullen
3. Alle benodigde BTW-grootboekrekeningen dienen aanwezig te zijn in het grootboekrekeningschema
4. Dagboek BTW-Aangifte op juiste manier aangemaakt

1. Belastingdienst toevoegen aan Crediteuren:
In de bedrijfsinstellingen dient u het crediteurennummer van de Belastingdienst in te vullen. Dit is nodig om gebruik te kunnen maken van de functie + Betaling in het het overzicht BTW-Aangifte.

2. Bedrijfsinstellingen met betrekking tot de BTW-aangifte invullen:
De Bedrijfsinstellingen kunt u vinden onder Menu/Mijn gegevens. Onder tabblad Financiële Administratie dient u uw crediteurennummer van de belastingdienst op te geven en over welk tijdvak u aangeeft: maand, kwartaal of jaar. (Let op! Bij meerdere administraties kunt u er tegenaan lopen dat hierover verschillende tijdvakken gelden)

3. Controleer grootboekrekeningschema:
Een eenvoudige controle kunt u doen met de functie 'Grootboekcontrole'. Deze vindt u via Menu/Financieel/Grootboekrekeningen onder tabblad functies. Deze functie geeft u een indicatie of alle verplichte grootboekrekeningen aanwezig zijn. Om gebruik te kunnen maken van BTW-Aangifte dienen alle btw grootboekrekeningsoorten gekoppeld te zijn aan een grootboekrekening. Bij het ontbreken van een grooboekrekeningsoort kunt u een foutmelding tijdens het aanmaken van de BTW-aangifte krijgen.

4. Dagboek BTW-Aangifte:
Dit dagboek kunt u aanmaken via Menu/Financieel/Dagboeken. Kies voor tabblad Bewerken gevolgd door '+Toevoegen'.
Voor dagboektype kiest u 'memoriaal', voor memoriaalsoort kiest u 'BTW-aangifte'. Code, omschrijving en nummerpatroon voor boekstukken, mag u zelf bepalen. Grootboekrekening dient u leeg te laten.


Aanmaken BTW-Aangifte:
Onder dagboeken dient u Dagboek BTW-Aangifte te selecteren, vervolgens kiest u BTW-Aangifte links van het filter/zoekfunctie of BTW-Aangifte in uw linker-infoscherm onder navigatie.  Onder tabblad Functie kunt u met behulp van '+BTWAangifte' een aangifte aanmaken. De aangiftes worden genummerd per maand of kwartaal. In het rechter-infoscherm kunt u de omschrijving van de periode zien.
De aangemaakte aangifte kunt u controleren door onder tabblad Bekijken naar 'Onderbouwing BTW-Aangifte' te gaan.

Onderbouwing BTW-Aangifte:
De Onderbouwing toont in het rechter-infoscherm het 'Totaal', de 'Reeds aangegeven' gevolgd door het nu aan te geven bedrag.
Voorbeeld:
- Totaal omzet hoog: Alle omzet hoog t/m onderhavige BTW-aangifte.
- Aangegeven omzet hoog: Het bedrag dat reeds in voorgaande aangiftes is aangegeven.
- Omzet hoog (1a): Het bedrag t/m huidige periode welke nog niet eerder is aangegeven.
In het linker-infoscherm vindt u de boekingen per aangifte-onderdeel. Middels deze functie kunt u eenvoudig de boekingen naar excel zetten om uw boekingen te controleren.  

Let op! Alleen geboekte inkoop/verkoopfacturen tellen mee in uw aangifte. Controleer of alle boekingen met betrekking tot de BTW periode correct zijn.

Functie BTW-Suppletie
Met deze functie kunt u een correctie doen op de BTW-aangifte over de afgelopen tijdvakken.
Het systeem kijkt naar de rubrieken in de bestaande aangifte over alle opgegeven periodes en vergelijkt die met de correcties op facturen of inkoopfacturen.
De verschillen worden op een suppletie formulier gezet. Dit formulier kan vervolgens weer naar de Belastingdienst gestuurd worden.
kantoor: 088 266 7 266
service afdeling: 088 266 7 202
email: info@compano.com

Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
Inlognaam:
Wachtwoord:


Home Helpdesk Modulewijzer SiteMap