Module Artikelbeheer
Overzichten
Aandachtspunten
Functies en procedures
Rapportage
Inrichting
Voorbeelden
Andere Modules
Copyright© 2019
Compano BV
|
Inrichting ArtikelbeheerStappenplan inrichting Artikelbeheer: 1. | Koppeling met Artikelbeheer.nl | | Binnen ons systeem kunt u gebruik maken van centraal Artikelbeheer.nl.
Centraal Artikelbeheer.nl is een landelijke database voor de bouw- en installatiebranche. Compano Online Software is volledig gekoppeld met Centraal Artikelbeheer.nl, dat betekent dat u artikel-, product- en leveranciersinformatie overal in het systeem kunt gebruiken, dus binnen de offerte of calculatie, binnen service of factuur of om uw eigen verkoopassortiment te vullen. Meer informatie over Artikelbeheer.nl kunt u lezen op www.artikelbeheer.nl. Als u gebruik maakt van een artikelbestand van een leverancier, die nog niet publiceert op Artikelbeheer.nl kunt u dit bestand naar ons toe sturen. Wij zullen deze leverancier vervolgens benaderen om ook aan te leveren op Centraal Artikelbeheer.nl U kunt het bestand ook zelf beheren in de module Artikelbeheer. Als u niet op een 'dedicated-server' (eigen server) draait mag u maximaal 5000 artikelen zelf beheren.
| 2. | Leveranciers selecteren | | Ga naar Mijn Abonnement. Mijn Abonnement kunt u vinden in het menu onder het menu van Mijn Gegevens. en vervolgens naar tabblad: Bewerken. Kies de functie: +Assortiment. Selecteer één of meer assortimenten met de functie: +Selecteer of door op een assortiment te klikken. De assortimenten worden toegevoegd in het 'winkelmandje' onder in het scherm. Klik op de functie Overnemen, om deze gekozen assortimenten ook echt toe te voegen.
| 3. | Inkoopcondities importeren | |
Inkoopcondities Het overzicht inkoopcondities toont alle inkoopcondities, die de organisatie heeft met de leveranciers.
De inkoopcondities worden meestal geïmporteerd. Uw leverancier kan een conditiebestand toesturen in het ICC-formaat. ICC-bestanden kunnen direct geïmporteerd worden. Conditiebestanden kunnen ook aangeleverd worden in een csv- of excelformaat. Voor dergelijke bestanden moet eerst een passende layout aangemaakt worden, die 1-op-1 overeenkomt met de layout van de leverancier.
Automatische import op inkoopcondities Conelgro is de eerste leverancier, die nu de inkoopcondities automatisch toestuurt. Het bestand met inkoopcondities wordt naar een emailadres gestuurd, vanuit dat emailadres worden de inkoopcondities automatisch ingelezen onder een nieuw inkoopcontract. De gebruiker kan de inkoopcondities activeren door het inkoopcontract definitief te maken.
|
| 4. | Lokaal artikelbeheer, eigen artikelbestanden beheren | | stappenplan: - Relatiegegevens van de leverancier invoeren
- Nieuwe leverancier toevoegen
- Inkoopassortiment toevoegen
- Artikelen invoeren
1. | Relatiegegevens van de leverancier invoeren | | Voordat we een leverancier kunnen toevoegen, moeten de relatiegegevens van de leverancier opgenomen zijn in relatiebeheer. Het betreft hier de n.a.w. gegevens en niet onbelangrijk het email-adres, zodat we later de bestelling naar een leverancier kunnen emailen.
| 2. | Nieuwe leverancier toevoegen | | Leveranciers spelen ook een belangrijke rol in het bestelproces. In het help-document Inrichting Logistiek worden de gegevens van de leverancier, die nodig zijn voor de inrichting van het automatische bestelproces, verder besproken.
Voor het beheer van eigen artikelbestanden in een inkoopassortiment zijn de volgende gegevens van belang:- Relatie: koppeling met relatiebeheer voor de juiste n.a.w. gegevens.
- Deeplink: Hyperlink naar de website van de leverancier, hiermee kan vanuit de artikelinformatie doorgelinkt worden naar de website van de leverancier.
- Met welke layout wilt u het artikelbestand van de leverancier importeren.
- Er zijn een aantal standaard layouts beschikbaar of u kunt zelf een layout definieren bij het overzicht artikelen.
- Met welke layout wilt u de inkoopcondities importeren van deze leverancier.
- Er zijn een aantal standaard layouts beschikbaar of u kunt zelf een layout definieren bij het overzicht inkoopcondities.
| 3. | Inkoopassortiment toevoegen | | Artikelen kunnen worden opgenomen in een inkoop- of in een verkoopassortiment. Met beide assortimenten kan gecalculeerd worden. In een verkoopassortiment kunnen artikelen opgenomen worden van verschillende leveranciers, uit verschillende inkoopassortimenten of eigen artikelen. Met behulp van assortimentscondities kan de koppeling gelegd worden tussen de prijzen uit een inkoopassortiment en de prijzen in de verkoopassortiment.
Een leverancier kan meerdere inkoopassortimenten aanleveren, bijvoorbeeld een assortiment met 'specials'.
| Bij het toevoegen van een inkoopassortiment van een leverancier, moet het assortiment een code krijgen. Het patroon van deze code mag niet bestaan uit 3-letters, deze zijn gereserveerd voor de inkoopassortimenten op centraal Artikelbeheer.nl. |
| 4. | Artikelen invoeren | | De artikelen worden geimporteerd of stuk voor stuk ingevoerd onder een inkoopassortiment. Voor het importeren van de artikelen, moet eerst een layout gemaakt worden, welke overeenkomt met de layout van het aangeleverde artikelbestand. Meer informatie leest u in het help-document: Excel importeren In het systeem zijn een aantal standaard branche layouts opgenomen, die direct gebruikt kunnen worden.
| Bij het importeren kan een geheel bestand vervangen worden of alleen de wijzigingen kunnen worden geimporteerd. |
|
| | | | |
|
Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
|