Artikelbeheer Module Artikelbeheer
Copyright© 2019
Compano BV

Inrichting Artikelbeheer

Stappenplan inrichting Artikelbeheer: 

 1.Koppeling met Artikelbeheer.nl

Binnen ons systeem kunt u gebruik maken van centraal Artikelbeheer.nl.

Centraal Artikelbeheer.nl is een landelijke database voor de bouw- en installatiebranche.
Compano Online Software is volledig gekoppeld met Centraal Artikelbeheer.nl, dat betekent dat u artikel-, product- en leveranciersinformatie overal in het systeem kunt gebruiken, dus binnen de offerte of calculatie, binnen service of factuur of om uw eigen verkoopassortiment te vullen.
Meer informatie over Artikelbeheer.nl kunt u lezen op www.artikelbeheer.nl.
Als u gebruik maakt van een artikelbestand van een leverancier, die nog niet publiceert op Artikelbeheer.nl kunt u dit bestand naar ons toe sturen. Wij zullen deze leverancier vervolgens benaderen om ook aan te leveren op Centraal Artikelbeheer.nl
U kunt het bestand ook zelf beheren in de module Artikelbeheer. Als u niet op een 'dedicated-server' (eigen server) draait mag u maximaal 5000 artikelen zelf beheren.

 2.Leveranciers selecteren
 
Ga naar Mijn Abonnement. Mijn Abonnement kunt u vinden in het menu onder het menu van Mijn Gegevens.
en vervolgens naar tabblad: Bewerken.
Kies de functie: +Assortiment.
Selecteer één of meer assortimenten met de functie: +Selecteer 
of door op een assortiment te klikken.
De assortimenten worden toegevoegd in het 'winkelmandje' onder in het scherm.
Klik op de functie Overnemen, om deze gekozen assortimenten ook echt toe te voegen.

 3.Inkoopcondities importeren


Inkoopcondities Inkoopcondities
Het overzicht inkoopcondities toont alle inkoopcondities, die de organisatie heeft met de leveranciers.


De inkoopcondities worden meestal geïmporteerd.
Uw leverancier kan een conditiebestand toesturen in het ICC-formaat. ICC-bestanden kunnen direct geïmporteerd worden.
Conditiebestanden kunnen ook aangeleverd worden in een csv- of excelformaat. Voor dergelijke bestanden moet eerst een passende layout aangemaakt worden, die 1-op-1 overeenkomt met de layout van de leverancier.

Automatische import op inkoopcondities
Conelgro is de eerste leverancier, die nu de inkoopcondities automatisch toestuurt. Het bestand met inkoopcondities wordt naar een emailadres gestuurd, vanuit dat emailadres worden de inkoopcondities automatisch ingelezen onder een nieuw inkoopcontract. De gebruiker kan de inkoopcondities activeren door het inkoopcontract definitief te maken.

 Inkoopcondities importeren

Het is binnen ArtSelect mogelijk de conditiebestanden van de leverancier(s) in te lezen in uw eigen
data-omgeving. Op deze manier is het mogelijk niet alleen een brutoprijs te zien maar ook uw
berekende nettoprijs. Ook bij het ophalen van uw export zullen deze condities meekomen (indien
de juiste optie hiervoor gekozen is, zie hiervoor deel D). Indien u gebruik maakt van de webservice
ArtSelect, zullen de nettoprijzen direct zichtbaar zijn in het overzicht.

Condities zijn altijd klantspecifiek en u dient hier dan ook zelf zorg voor te dragen om deze periodiek
bij te werken. U kunt uw leverancier vragen hoe frequent deze bestanden wijzigen.
  1. Vraag bij uw leverancier of zij de condities in ICC formaat kunnen aanleveren. (ICC is een branchestandaard voor de conditiebestanden)
  2. Ga naar het tabblad ‘Menu’ en klik op ‘Inkoop’ en kies voor ‘Inkoopcondities’.
  3. Vanuit het overzicht ‘Inkoopcondities’ kunnen we een functie aanroepen door naar
    het tabblad ‘Import/Export’ te gaan.
  4. Klik nu op de knop ‘Importeer kortingen’.
  5. Kies de juiste leverancier.
    Het kan zijn dat de laats gekozen leverancier nog is ingevuld,
    als u tekst deze verwijderd zullen uw andere leverancier zichtbaar worden.
  6. Blader via de knop ‘Selecteer’ op uw computer naar het .ICC/.txt bestand.
  7. Niet meer aangeleverde condities:
    • Markeren als verwijderd: Dit is de meest gebruikelijke (default) optie.
      Alle records die wel in uw profiel zitten en niet meer in het aangeleverde ICC bestand, zullen
      automatisch de status verwijderen mee krijgen. Dit betekent dat deze conditiesrecords niet
      meer actueel zijn. Deze records zullen worden voorzien van een prullenbak!
    • Verwijderen:
      Bij deze opties krijgen de records die wel in uw profiel voorkomen maar niet meer in het
      aangeleverde ICC bestand, niet de status verwijderen maar worden ze direct uit de database
      verwijderd!
      Deze optie kiest u wanneer u bewust de historie wilt opschonen,
      bijvoorbeeld omdat er fouten inzitten.
    • Laten staan:
      Deze optie zal alle records inlezen en niets met de oude records doen
      die al in uw profiel zitten.
      Deze optie kiest u als u alleen enkele wijzigingen inleest,
      en niet een compleet ICC bestand. Deze optie zal zelden worden gekozen.
  8. Klik nu onderaan op ‘Importeren’ en uw verzoek zal ingediend worden.
    De condities zijn vaak binnen vijf tot tien minuten verwerkt en ook direct actief!
    U wordt via een e-mail ingelicht dat de condities verwerkt zijn.




 Inkoopcondities Actualiseren
Bij het actualiseren van inkoopcondities worden alle netto prijscondities op verwijderd gezet als een artikel verwijderd of vervallen is.
M.a.w. inkoopcondities, die niet meer van toepassing zijn worden op verwijderd gezet.
Na deze actie kunnen deze inkoopcondities gefilterd worden op basis van hun status en verwijderd worden.



4.Lokaal artikelbeheer, eigen artikelbestanden beheren
 

stappenplan:

  1. Relatiegegevens van de leverancier invoeren
  2. Nieuwe leverancier toevoegen
  3. Inkoopassortiment toevoegen
  4. Artikelen invoeren

 

 1.Relatiegegevens van de leverancier invoeren
 Voordat we een leverancier kunnen toevoegen, moeten de relatiegegevens van de leverancier opgenomen zijn in relatiebeheer. Het betreft hier de n.a.w. gegevens en niet onbelangrijk het email-adres, zodat we later de bestelling naar een leverancier kunnen emailen.
 2.Nieuwe leverancier toevoegen
 
Leveranciers spelen ook een belangrijke rol in het bestelproces.
In het help-document Inrichting Logistiek worden de gegevens van de leverancier, die nodig zijn voor de inrichting van het automatische bestelproces, verder besproken.

Voor het beheer van eigen artikelbestanden in een inkoopassortiment zijn de volgende gegevens van belang:
  • Relatie: koppeling met relatiebeheer voor de juiste n.a.w. gegevens.
  • Deeplink: Hyperlink naar de website van de leverancier, hiermee kan vanuit de artikelinformatie doorgelinkt worden naar de website van de leverancier.
  • Met welke layout wilt u het artikelbestand van de leverancier importeren.
      • Er zijn een aantal standaard layouts beschikbaar of u kunt zelf een layout definieren bij het overzicht artikelen.
  • Met welke layout wilt u de inkoopcondities importeren van deze leverancier.
      • Er zijn een aantal standaard layouts beschikbaar of u kunt zelf een layout definieren bij het overzicht inkoopcondities.
 3.Inkoopassortiment toevoegen
 Artikelen kunnen worden opgenomen in een inkoop- of in een verkoopassortiment. Met beide assortimenten kan gecalculeerd worden. In een verkoopassortiment kunnen artikelen opgenomen worden van verschillende leveranciers, uit verschillende inkoopassortimenten of eigen artikelen. Met behulp van assortimentscondities kan de koppeling gelegd worden tussen de prijzen uit een inkoopassortiment en de prijzen in de verkoopassortiment.

Een leverancier kan meerdere inkoopassortimenten aanleveren, bijvoorbeeld een assortiment met 'specials'.

 Bij het toevoegen van een inkoopassortiment van een leverancier, moet het assortiment een code krijgen. Het patroon van deze code mag niet bestaan uit 3-letters, deze zijn gereserveerd voor de inkoopassortimenten op centraal Artikelbeheer.nl.

 4.Artikelen invoeren
 De artikelen worden geimporteerd of stuk voor stuk ingevoerd onder een inkoopassortiment.
Voor het importeren van de artikelen, moet eerst een layout gemaakt worden, welke overeenkomt met de layout van het aangeleverde artikelbestand. Meer informatie leest u in het help-document: Excel importeren
In het systeem zijn een aantal standaard branche layouts opgenomen, die direct gebruikt kunnen worden.

 Bij het importeren kan een geheel bestand vervangen worden of alleen de wijzigingen kunnen worden geimporteerd.

 

 
kantoor: 088 266 7 266
service afdeling: 088 266 7 202
email: info@compano.com

Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
Inlognaam:
Wachtwoord:


Home Helpdesk Modulewijzer SiteMap