Algemeen Module Algemeen
Copyright© 2019
Compano BV

Inrichting Algemeen


Voordat we aan de slag kunnen in het systeem, moet het systeem eerst ingericht worden:

Stappenplan:

  1. Inrichting Relaties (Lees meer ...)
  2. Gebruikers en Rechten
  3. Inrichting Medewerkers
  4. Bedrijfsinstellingen
  5. Gebruikersinstellingen en wachtwoord wijzigen
 1.Inrichting relaties
Alles is een relatie: gebruikers, medewerkers, klanten, leveranciers, debiteuren, crediteuren, etc.
Dus moeten we eerst een relatiebestand opbouwen.
Dit wordt nader uitgelegd in het document Inrichting Relatiebeheer.
 2.Gebruikers en Rechten
 

gebruiker Elke persoon die toegang krijgt tot het systeem, is een gebruiker.
Een gebruiker kan toegang krijgen tot overzichten en functies in het systeem.

Een gebruiker in het systeem is lid van één of meerdere groepen.
In de groep worden de gebruikersrechten geregeld.
Wat mag hij/zij wel en wat mag hij/zij niet.

Licentie
Afhankelijk van de licentie kunnen gebruikers toegang krijgen tot de modules of tot de gast-modules of tot site-modules in klantomgevingen.
Gebruikers krijgen toegang tot de modules en opties op basis van named-user rechten.
Gebruikers krijgen toegang tot gast-modules op basis van concurrent-user rechten.
Lezers krijgen alleen leesrechten tot het systeem.
Gebruikers kunnen binnen het systeem lid zijn van een groep en voor een groep zijn de gebruikersrechten ingesteld in de Module Gebruikersrechten. Hierin kan precies vastgelegd worden wat de gebruikers in een groep wel of niet mogen doen en zien.

Beveiliging
  • Emailadres en wachtwoord
  • Regel om het wachtwoord na x maanden te vernieuwen
  • Beveiliging op basis van IP-adres

Gebruikers krijgen toegang tot het systeem met behulp van een inlognaam en een wachtwoord.
De inlognaam (emailadres) wordt bij het aanmaken van een gebruiker automatisch uit het relatiebeheer opgehaald.
Het wachtwoord wordt automatisch door het systeem gegenereerd en kan door de gebruiker worden aangepast.
Bij het aanmaken van een gebruiker kan aangegeven worden vanaf welke computer deze gebruiker mag inloggen. Er kunnen 1 of meer IP adressen worden opgegeven.

 Als het emailadres van een relatie, die ook gebruiker is, gewijzigd wordt, wordt de inlognaam dus ook gewijzigd.

Archief
Inactieve gebruikers willen we niet altijd verwijderen, omdat we de historie die gekoppeld is aan de gebruiker willen bewaren onder diens naam. Deze gebruikers hebben dan de status niet actief en kunnen gearchiveerd worden. Mocht het zo zijn dat ze op een later tijdstip toch weer actief worden, moeten ze eerst uit het archief gehaald worden, alvorens ze weer actief kunnen zijn.


 3.Medewerkers


Stappenplan voor de inrichting van Medewerkers:

  • Relatiegegevens
  • Inrichting Functies
  • Overzicht Medewerkers
 1. Relatiegegevens
 
Elke medewerker wordt eerst opgenomen in het overzicht relaties of in het overzicht relatiebeheer.
Een medewerker is in dienst bij de eigen organisatie, dus moet deze ook in relatiebeheer als contactpersoon onder de eigen organisatie opgenomen zijn.

 2. Inrichting Functies
 
Bij relatiebeheer kunnen we bij de contactpersoon een functie invullen voor de buitenwereld.
In het overzicht functies onder Systeem -> Inrichting legt u de interne functies vast.

3.Overzicht Medewerkers
 
Afhankelijk van de modules die u gebruikt, is het noodzakelijk hier de juiste gegevens in te vullen.
De instellingen, die voor een module noodzakelijk zijn, zullen bij de inrichting van die module behandeld worden.
Vul eerst hier alle gegevens in, die u wilt vastleggen van een medewerker.

Structuur:

Overzicht Medewerkers
                   Overzicht Arbeidscontracten
                                       Overzicht Vakantierechten

Uren boeken

Er kunnen alleen uren geboekt worden bij medewerkers als medewerkers een geldig contract hebben.
Het overzicht arbeidscontract vindt u onder het overzicht medewerkers. Dus kies een medewerker en kies het overzicht onder de eerste menuknop aan de linkerkant van het menu.

Geldig contract
Op het medewerker overzicht kan automatisch gecontroleerd worden of er een geldig arbeidscontract aanwezig is. Plaats hiervoor een vinkje bij Automatisch achter in dienst.



 Vanaf de JAGUAR versie zijn de Vakantierechten in te stellen in het overzicht Jaarstaten. Dit is hier nu samengevoegd. Om het aantal vakantie uren te wijzigen dient u de Jaarstaat te wijzigen. Hier vind u een veld waar u het aantal vakantie uren kunt aangeven per jaarstaat.
  
 Het overzicht medewerkers kan worden uitgebreid met extra vrije velden, als u meer gegevens wilt vastleggen.
Bijvoorbeeld voor werkkleding: schoenmaat, convectiemaat, etc.
  
 Het werknemersoverzicht kan gevoelige informatie bevatten. Geef alleen medewerkers, die deze informatie moeten onderhouden, toegang tot dit overzicht.

 4.Mijn Bedrijfsinstellingen
  
In Mijn Bedrijfsinstellingen worden de standaard instellingen vastgelegd voor de eigen organisatie.
Dit formulier moet voordat we gaan werken met het systeem ingevuld worden.
Als een nieuwe module wordt ingericht, moeten ook de bedrijfsinstellingen voor de module nagekeken worden.
Ga naar: Mijn Bedrijfsinstellingen

 5.Gebruikersinstellingen en wachtwoord wijzigen
 

Elke gebruiker heeft voor bepaalde zaken zijn eigen voorkeuren.
Bij Menu / Instellingen / Gebruikersinstellingen kunnen deze voorkeuren vastgelegd worden.
Bij Menu / Instellingen / Wachtwoord wijzigen kan het eigen gekozen wachtwoord vastgelegd worden.

kantoor: 088 266 7 266
service afdeling: 088 266 7 202
email: info@compano.com

Heeft u vragen of wilt u een probleem melden, ga dan naar Mijn Support-site:
Inlognaam:
Wachtwoord:


Home Helpdesk Modulewijzer SiteMap